23.3.2020.

ПРВИ ШКОЛСКИ РАДИО, 91. ЕМИСИЈА.

TУТУРУТУТУУУ!

Добар дан. Са вама и у ванредном стању, ваш Први школски радио.

Ја сам Mаша Ђуричић, а ја сам Ема Ђуричић. Ми смо 1. водитељски пар девојчица из одељења IV-3.

Данас је понедељак 23.март, наша 91. емисија у овој школској години.Наша стална рубрика: „Двадесет изузетних девојчица које су промениле свет“

Ове недеље, спикери из одељења IV-3 представљају вам познате научнике, који су задужили човечанство својим открићима, а то су: пољска научница Марија Кири и енглески физичар и математичар, Исак Њутн.

Данас ћемо почети причу о једној изузетној девојчици, која је открила радиоактивност и добила две Нобелове награде. Реч је о Марији Кири, рођеној 1867. године у Варшави, главном граду Пољске, а преминулој 1934. године у Француској. „Научник у лабораторији није само техничар; он је и дете које се суочава са природним феноменима што га опчињавају колико и бајке“.

На небу има на милионе планета. Једна од њих је 7000 Кири. Волим да је замишљам као звезду иако није нарочито сјајна. Подсећа ме на очев кабинет у Варшави. Као мала, сате сам проводила у њему. Тамо је било епрувета, стаклених пипета и ампула чудног облика. „Буди пажљива“, упозоравао ме је отац. „То је мој алат!“. А мене, Марију Склодовску, како сам се тада звала, све је то привлачило много више него лутке.

Касније сам, као одрасла, годинама живела у трошној париској мансарди што прокишњава и проучавала радиоактивност. Радила сам даноноћно, кувајући се лети и смрзавајући се зими. Као дете сам много волела да учим и идем у школу. Можда зато што у то време у Пољској , која је била под влашћу Русије, није било лако стећи образовање. Било нам је забрањено да говоримо својим језиком, да проучавамо своју историју, да читамо наше писце. Женама чак није било дозвољено да похађају универзитет.

Са 24 године, од уштеђевине коју сам стекла радећи као гувернанта, преселила сам се у Париз и уписала на Универзитет Сорбону. Било је божанствено! У собичку у Латинском кварту жељно сам гутала књиге. Учила сам и била срећна, не марећи што ми стомак крчи од глади. Дипломирала сам физику и хемију, а потом и математику, коју сам такође волела. Наставила сам да се образујем, а онда сам упознала једног француског научника!Пјер Кири је био заиста посебан муж. Сатима смо разговарали о експериментима и најновијим научним открићима.

Желиш ли да будеш као Марија? Учи оно што волиш и не плаши се да истражујеш оно што не знаш!

Наша стална рубрика: Честитамо рођендан

На данашњи дан рођене су три изузeтне девојчице: Нина Јокић из III-1, Николина Врањевац из VI-3 и Софија Павловић из VIII-2.

Драге: Нина, Николина и Софија, другари из одељења и млађе смене вам желе срећан рођендан!

У сутрашњој емисију нашег Првог школског радија, завршићемо причу о Марији Кири, познатој пољској научници која је открила радиоактивност.

Емисију ће водити 2.водитељски пар девојчица из одељења 4-3, Теодора Мердовић и Кристина Лазаревић.

TУТУРУТУТУУУ!

Podelite ovu stranu:

ОШ „Соња Маринковић“ - Израда:Кио д.о.о.